|
Чернігівська єпархія - сторінки минулого на тлі сучасності . Гейда Ольга, кандидат історичних наук. Чернігівська єпархія – одна з найстаріших православних єпархій на теренах сучасної України. Вона була заснована незабаром після офіційного введення християнства на Русі й має багату тисячолітню історію. Церковна традиція, спираючись на свідчення Никонівського літопису та «Житія св. Леонтія Ростовського», пов’язує заснування її з приходом до Києва у 992 р. митрополита Леонта, який висвятив єпископів до Новгорода, Чернігова, Ростова, Володимир-Волинського та Білгорода. ЧЕРНІГІВСЬКА ЄПАРХІЯ V XVIII СТ. Найбільш давньою і авторитетною єпархією на Лівобережжі, що за своїми характеристиками мало поступалася Київській і родовід якої сягає Володимира Великого та його синів - Ярослава й Мстислава, була Чернігівська єпархія. У XVIII ст. вона виступила незалежною від київського митрополита, прямо підпорядковуючись Москві - патріархові, місцеблюстителеві, а згодом - Синодові. |
З вільних джерел інтернету! П'ЯТНИЦЬКА ЦЕРКВА. Доля цієї пам'ятки незвичайна. Стояла на торговельній площі Чернігова невелика П'ятницька церква. (Параскева П'ятниця здавна вважалася покровителькою торгівлі). Висока баня, численні ліпні окраси, ошатні пропорції церкви — усі ці риси без сумніву давали підставу віднести споруду до стилю українського барокко XVII-XVIII ст. Незвичайною була лише її центрична уступчаста композиція. Дослідники твердили, що під барочним одягом заховалися форми давньоруської будівлі. У 1941 р. в споруду влучила фашистська бомба. У грудні 1943 р. до Чернігова приїхав видатний радянський дослідник давньоруського зодчества П.Д. Барановський. Мені довелося його супроводжувати і брати участь в обстеженні чернігівських споруд. Картина, яка відкрилася перед нами,була жахливою: від П'ятницької церкви залишилися одні тільки руїни, що самотньо височіли серед засипаних снігом пустирів зруйнованого німецько-фашистськими загарбниками міста. Дослідження пам'ятки дало несподівані результати. Церква зовсім не була схожа на всі відомі нам давньоруські споруди. Усе свідчило про те, що це пам'ятка нового архітектурного стилю, який сформувався на Русі наприкінці XII ст., за часів «Слова о полку Ігоревім». Відомо, що в цей час, на історичну арену виходили давньоруські міста, у них бурхливо розвивалися ремісництво й торгівля, складалися ремісничо-торговельні корпорації, тобто відбувався той соціально-економічний процес, який зумовив розвиток в Європі готичного архітектурного стилю. Протягом 10 років П.Д. Барановський реставрував П'ятницьку церкву,ретельно складаючи цеглину до цеглини. Внаслідок цього досліднику вдалося з великою достовірністю відтворити всі форми споруди, однієї з найвизначніших пам'яток давньоруської архітектури. Наступні дослідження відкрили багато інших споруд цього архітектурного стилю. Ошатна П'ятницька церква стоїть у центрі стародавнього українського міста Чернігова за міським театром, серед мальовничого скверу, де колись був чернігівський торг. Церква невелика за розмірами (16X11,5 м в плані), з чотирма восьмигранними стовпами всередині, трьома апсидами, високою банею, винятково струнка за пропорціями, з небачено вишуканою й гармонійною композицією. На відміну від статичних форм споруд попередніх часів композиція П'ятницької церкви є динамічною, її стіни стрімко наростають угору трьома рядами арок над основним об'ємом. Вертикальність споруди підкреслюється профільованими пілястрами. Вертикальні й криволінійні елементи, що домінують у композиції, врівноважуються горизонтальними ярусами вікон другого поверху, пасами декоративних ніш різної форми та масштабу, меандровим фризом, що нагадує архітектуру XIст., сітчастим орнаментом на апсидах. Вертикальні профільовані пілястри на різних висотах завершуються короткими, але енергійними штрихами карнизів. Рожевий колір стін поєднується з білими отинькованими полями декоративних ніш та різнобарвними орнаментами на порталах. Всередині церква нагадує башту. Художній ефект фрескового розпису підсилюється різнобарвною підлогою з жовтих, зелених і темно-вишневих полив'яних плиток. На відміну від Київської Софії, де композиційну тему розвинуто в цілу симфонію, у П'ятницькій церкві все побудовано на одній, так би мовити, мелодії. Це — радісна пісня про красу, де інженерний геній будівничого поєднався з поезією народної творчості. П'ятницьку церкву в Чернігові іноді називають «Словом о полку Ігоревім» в архітектурі. І справді, визначна пам'ятка давньоруської архітектури є не тільки сучасницею геніальної поеми, а й близькою до «Слова» за характером своєї поетики, за досконалістю форми, за народним духом та ідейною спрямованістю. ВОСКРЕСЕНСЬКА ЦЕРКВА. У 1772-1775 рр. у північно-західній частині Чернігова на міському цвинтарі за ініціативою і на кошти поміщиці Катерини Борковської була побудована кам’яна Свято-Воскресенська церква із окремою дзвіницею, у нижньому ярусі якої розташовувалася церква Святого Григорія. Ці архітектурні споруди побудовані за участю українського архітектора Івана Григоровича Барського. Вони нагадують архітектуру київської церкви Миколи Набережного на Подолі і Трьохсвятительську в селі Лемеші Козелецького благочиння. Дзвіниця являє список дзвіниці Кирилівського монастиря в Києві, побудованої Григоровичем-Барським у 50-х роках XVIII ст. Стародавнє оформлення інтер'єру Свято-Воскресенської церкви не збереглося. Існуючі розписи й іконостас зроблені вже за сучасних часів. У 60-70 рр. XX ст. Свято-Воскресенська церква була єдиною в Чернігові. На церковному погості існує багато поховань. У 1811 році похований відомий історик, автор відомої історико-краєзнавчої праці 'Черниговського намесничества топографическое описание' Афанасій Шафонський. Також є могила нашо¬го талановитого земляка Петра Добровольського, похованого в 1910 році. На початку XXI ст. у Свято-Воскресенській церкві проводилися великі реставраційні роботи до святкування 1000-ліття хрещення Русі. Втім у 2004 році проводився лише зовнішній ремонт штукатурки церкв. ВВЕДЕНСЬКА ЦЕРКВА. На території Троїцького монастиря, на південь від Троїцького собору знаходиться Введенська трапезна церква, побудована в 1677 – 79 рр., ще до зведення головної споруди цього ансамблю – Троїцького собору. Безстовпна трапезна є справжнім шедевром національного архітектурного стилю. Споруда трапезної – одна з найдавніших в групі пам’яток ХVІІ ст. Вплив цієї споруди на ряд інших пам’яток безсумнівний. Її планувальна структура повторена в трапезній Михайлівського монастиря в Києві. В інших випадках існують незначні відмінності, наприклад, в трапезній Видубицького монастиря. Але загальна схема і тут зберігається: до приміщення церкви із заходу примикає обідній зал, до нього в свою чергу примикають допоміжні приміщення для приготування їжі і зберігання продуктів. Така ж схема в безстовпних трапезних Гамаліївського, Густинського та інших монастирських ансамблів. Церква, обідній зал, сіни розташовані в одну лінію, дякуючи чому одноповерховий корпус є витягнутим, а в плані являє собою прямокутник з виступами – розкріповками, довжиною 37,5 м. шириною в вузький частині 10 м., а в широкій – 17,5 м. Особливістю композиції є те, що у церкві 2 бані, а не одна, як в більшості випадків. Тут підкупольний четверик за допомогою плоского парусу переходить в восьмерик, який конусоподібно звужуючись переходить в свою чергу в ліхтар, увінчаний главкою. В побудові внутрішнього простору використано прийоми, які йдуть від дерев’яної архітектури. Одна баня призначена для розміщення вівтаря, друга для тих, хто молиться. Подібна архітектура тим більш цікава, що в літературі виникла суперечка – чи існував взагалі в українській архітектурі тип двобанного храму. Унікальним прикладом побудови інтер’єру в спорудах ХVІІ ст. є перекритий циліндричним склепінням зал трапезної. Виразність склепінчастого перекриття підкреслена розпалубками стрільчатої форми з профільованими нервюрами. Сучасні бані церкви мають придавлену форму, яка не відповідає формі внутрішнього простору. Можливо, вони були перебудовані після пожежі монастиря в 1731 р. Бані такої форми в І п. ХVІІІ ст. відомі в ряді інших пам’яток, наприклад, в церкві на Економічних воротах Києво-Печерської Лаври. В характері пластичної обробки фасадів трапезної, безсумнівно, деякі риси схожості з пластикою будинку Лизогуба. Але принципова різниця в тому, що трапезна має чітко виражений головний фасад , чого немає в будинку Лизогуба. Енергійний вертикальний ритм головного фасаду, глибокі віконні отвори в товщі стін, характерні трикутні фронтончики над вікнами – все це дає враження великої гармонії. Головний фасад виділено виразним ритмом напівколонок, а церква вже має інший крок напівколонок. Архітектура сіней і підсобних приміщень носить скромний характер, плоскі пілястри не сильно виступають за поле стіни. Таким чином, кожну частину цієї споруди – церкву, трапезний зал і підсобні приміщення вирішено по-різному, але при цьому збережено цільність і єдність споруди. Цікаво, що в архітектурі трапезної є чимало рис типово російської архітектури. Перш за все, це відноситься до обрамлення віконних отворів і, взагалі, до характеру наружної пластики. Цей сплав російських і українських архітектурно-будівельних традицій народжував мажорні художні образи. Через деякий час після спорудження церкви гетьман Іван Мазепа подарував іконостас, прикрашений його гербом. Це був чотириярусний бароковий іконостас, центральна частина якого була підвищена і починаючи з другого ярусу ікони розташовувалися по вигнутій лінії, що трохи піднімалася до центру. Але, нажаль, іконостас було знищено в 30-ті роки ХХ ст. Іконостас, що знаходиться зараз у Введенській церкві зроблений в 1988 – 89 рр. до відкриття духовного училища регентів-псаломщиків 1 вересня 1989 року, адже Введенський храм відноситься до духовного училища і є «студентською» церквою: тут студенти проводять заняття, складають іспити. І в той же час це є трапезна церква. Замовником іконостасу виступив митрополит Чернігівський і Ніжинський Антоній. Проект іконостасу розробив благочинний церков Чернігівського округу митрофорний протоієрей отець Анатолій Товстогон. Він же є і автором всіх іконостасних ікон, а також настінних розписів, що були виконані пізніше. Те, що саме одна людина є автором проекту іконостасу і автором його ікон – це те саме вдале поєднання архітектури, різьблення і малярства, якого домагалися ще в давні часи і яке зменшує або навіть виключає можливість еклектичних рішень. Так, наприклад, зараз за кордоном заведено такий порядок, що іконостас планує архітектор храму чи маляр ікон. Основа іконостасу виготовлена з дерева сосни, а різьблення – з дерева липи. Столярні роботи виконав різьбяр Олексій Корець. Різьблення, колонки і рами ікон зразу ж були позолочені. Цю роботу виконав позолотник Савченко Микола Іванович. Тло іконостасу пофарбоване білою і частково червоною фарбою. Іконостас 4-х ярусний. Але ці яруси неповні, хоча загальний канон збережено І-й ярус знизу – намісний. В центрі знаходяться Царські врата, на яких розміщено композицію «Благовіщення» і зображення 4-х євангелістів. Справа від Царських врат – ікона «Спасителя», зліва – «Богоматір з немовлям», далі справа – південні дияконські врата з іконою «Архангел Гаврііл». Крайні ікони: справа «Введення до храму» – храмова ікона, присвячена одному з двунадесятих свят, якому відповідно присвячений головний і єдиний престол храму і відповідно сам храм, а зліва – ікона «Апостол Іоан». Таким чином, в І-му місцевому ряді знаходиться всього 12 ікон: 6 великих і 6 маленьких на царських вратах. Над царськими вратами знаходиться ікона «Тайна Вечеря», що входить до другого ярусу, в якому лише 3 ікони: окрім «Тайної вечері» ще «Різдво Христово» і «Різдво Богородиці». Таким чином, в іконостасі Введенського храму святковий ярус став другим, замість третього згідно канону. Над святковим ярусом знаходиться третій ярус – апостольсько-святительський або просто апостольський. Згідно канону, в центрі повинна бути ікона І. Христа. Дійсно, в центрі знаходиться ікона «Воскресіння І. Христа» – точна копія такої ж ікони з іконостасу Троїцького собору, а по обидві сторони 4 ікони з зображенням апостолів: по три на кожній іконі (12 апостолів). Окремо, зліва і справа, ніби об’єднуючи ці два яруси: деісусний і святковий, знаходяться 2 великі ікони: «Іоан і Анна» та «Марія Магдалина і апостол Павло». 4-й ярус в іконостасах – пророчеський, повинен включати в себе зображення старозавітних пророків. Цей ярус о. Анатолій скомпонував довільно. В центрі знаходиться ікона «Цар слави», зліва – «Богоматір з немовлям» і «Пророк Ілля»; справа – «Іоанн Хреститель», «Пророк Мойсей зі скрижалями». Ця схема нагадує схему ІV-го ярусу іконостасу Троїцького собору. І окремо, ніби складаючи V-й ярус, знаходяться маленькі ікони: в центрі – зображення св. Духа у вигляді голуба, справа – зображення скрижалей. Таким чином, Введенська церква є однією з найдавніших в групі чернігівських пам’яток ХVІІ ст., і являється дійсно шедевром національного архітектурного стилю. Вплив цієї споруди на ряд інших пам’яток безсумнівний. ІЛЛІНСЬКА ЦЕРКВА. Іллінська церква – одна з найцікавіших пам'яток давньоруської архітектури у Чернігові. Храм споруджено наприкінці ХІ ст. біля входу в Антонієві печери на південному схилі Болдиної гори. Іллінська церква – єдиний зразок однонефного храму чернігівської школи давньоруського зодчества, що зберігся до наших днів. Спершу вона виконувала функції хрещальні і була однобанною, невеликих розмірів. Церква поклала початок створенню Іллінського монастиря. Під час монголо-татарської навали (1239 р.) храм та монастир зазнали значних руйнувань. Нове відродження печерного монастиря та Іллінської церкви припадає на ХVІІ століття. «…В року 1649 Божию церковь Святого пророка Илии, при ней же и монастир старанием и коштом благочестивого ктитора, пана Стефана Подобайла, …полковника Черниговского реставрировал Зосима Тышкевич, ігумен того ж монастыря…». Внаслідок перебудов Іллінська церква отримала форму трибанного храму, найбільш розповсюдженого на Україні за козацької доби. Пам'ятка набула рис стилю українського бароко. Зовні і в середені храм було потиньковано і побілено. В інтер'єрі церкви домінує висотний принцип розкриття внутрішнього простору. Головною особливістю архітектури інтер'єру є використання елементів візантійської хрестовокупольної системи з безстовпною композицією храму, що характерна для дерев'яного зодчества. Стародавній декор церкви, на жаль, втрачений. Не збереглися ні фреска, ні підлога з полив'яних керамічних плиток. Зберігся лише унікальний іконостас 1774 року в стилі рококо, в якому інтерпретовано коринфський ордер. В Іллінській церкві зберігалася чудотворна ікона, написана в 1658 році ченцем Григорієм Дубенським. Ікона прославилася багатьма дивами і була святинею монастиря. У ХVІІ-ХІХ ст. у церкві неодноразово проводилися ремонтні роботи. У 70-их роках ХХ ст. вона реставрована за проектом архітектора М.М. Говденко. Нині Іллінська церква є єдиною уцілілою спорудою такого типу в архітектурі Київської Русі. Вона започаткувала розвиток храмів тридільного типу в українській мурованій архітектурі ХІІ-ХVІІІ ст. З 1967 року Іллінська церква входить до складу чернігівського архітектурно-історичного заповідника і є його музеєм. Архітектори та реставратори постійно здійснювали нагляд за технічним станом унікальної пам'ятки архітектури та іконостасу. Кілька років тому в інтер'єрі пам'ятки були виявлені численні тріщини. Також встановлено підвищену вологість цокольної частини фасадів церкви, яка спричинила деструкцію будівельних та оздоблювальних матеріалів. Пам'ятка потребувала ремонтно-реставраційних робіт. У 2004 році фахівці Державного науково-технічного центру консервації та реставрації пам'яток виконали обстеження конструкцій іконостасу та ікон. Зокрема, були виявлені значні ушкодження жуком-точильщиком (вони призвели до численних втрат фрагментів іконостасу), лущення левкасу на різьблених частинах іконостасу та взбугрення левкасу на деяких іконах. Тоді було прийнято рішення демонтувати експозицію в пам'ятці, розпочати підготовку храму до ремонтних робіт, здійснити консервацію та реставрацію іконостасу та ікон. КАТЕРИНСЬКА ЦЕРКВА. Катерининська церква в Чернігові – унікальний пам'ятник архітектури, який відноситься до кінця XVII, — початку XVIII століття. Представляє кращі традиції української культової архітектури, має національне значення. Кожного мандрівника, хто в'їжджає до Чернігова з боку Києва, зустрічає блискучо-біла, і тому здалеку помітна, Катерининська церква. Церква, що височить на пагорбі, і виблискує золотом куполів, відрзу привартає свою увагу. Катериненська церква стоїть на місці храму доби Київської Русі, і знаходиться на одній з високих ділянок правого берега Десни напроти стародавнього Дитинця. Вона була зведена братами Семеном і Яковом Лизогубами за заповітом їхнього батька чернігівського полковника Юхима Лизогуба, який помер у 1704 р. Церква, яку в народі ласкаво прозвали «Катеринка», була побудована в 1715 році на честь героїв-чернігівців, які прославилися своїм героїзмом при узятті Азова в 1696 році. Керував чернігівським полком представник відомого козацького роду Лізогубів - Яків Юхимович (за рахунок якого, до речі, і була побудована церква). Будівля храму вирішена у стилі бароко. Це цегляна, хрестоподібна, п’ятикупольна, компактна, вертикально орієнтована церква. Склепінчаста в плані споруда має камери у внутрішніх кутах. Храм декорований зовні лише лопатками-пілястрами по кутах і обрамленням вікон і дверних порталів з використанням декоративних можливостей цеглини різної форми (у церкві відсутній ліпний орнамент). Внутрішній простір храму прагне увись, що додає його інтер'єрам неповторного величного вигляду. У 1837 році церква була сильно пошкоджена під час пожежі. Відновні роботи в храмі проводилися в другій половині ХІХ століття. У той час із західного боку церкви був прибудований додатковий вівтар. У 1908 році в Катерининської церкви з'явилася дзвіниця. У роки Великої Вітчизняної війни храм знов горів – була зруйнована покрівля і верхня частина куполів. Реставрація храму проходила в два етапи. Роботи з консервації конструкцій і відновлення архітектурної подоби церкви велися в 1947-1955 рр. Під час останньої реставрації в 1975-1980 рр. були позолочені куполи. Тоді ж були розібрані побудовані в ХІХ столітті дзвіниця і вівтар, які були визнані невідповідними зовнішньому вигляду храму. З 1979 року в Катерининській церкві знаходиться експозиція Музею декоративно-прикладного мистецтва Чернігівщини. Сьогодні Катерининський храм є однією з архітектурних домінант Чернігова, розташовується в історичній частині міста, неподалік від древнього чернігівського Дитинця. СВЯТО-КАЗАНСЬКА ЦЕРКВА. Свято-Казанська церква у Чернігові розташована поряд з літературно-меморіальним музеєм-заповідником Михайла Коцюбинського. Споруджена була протягом 1820-1827 років на честь перемоги у Вітчизняній Війні 1812 року. Свято-Казанська церква двічі перебудовувалася: на початку і в середині XX ст. Після 1943 року використовувалась як кінотеатр, а пізніше - як ремонтно-монтажний комбінат Укрголовторгтехніки Міністерства. БОРИСОГЛІБСЬКИЙ СОБОР. Борисоглібський собор – усипальниця князів роду Давидовичів. Собор є зразком чернігівської архітектурної школи ХІІ ст. Хрестовокупольний, шестистовпний, увінчаний однією банею (висота 25 м). Він будувався як храм-усипальниця,тому в північній і південній стінах собору зроблені глибокі ніші-аркасолії для гробниць. Поховання, напевно , робили і у галереях-прибудовах, які не збереглися (їх залишки виведено на поверхні грунту), і під підлогою бічних нав собору. Собор справляє враження міці, нерухомості та спокою. Йому притаманні і надзвичайна досконалість цегляного мурування, висока якість цегли-плінфи, витончене і цікаве різьблення білокам?яних капітелей на півколонах фасадів. Застосування в оздобленні фасадів деталей з вапняку, прикрашених рельєфними орнаментами так званого “звіриного стилю”, що йде від поганських часів, де рослинні орнаменти поєднуються в казкове мереживо з фантастичними птахами, звірями-грифонами, є характерною рисою саме чернігівської архітектури ХІІст. Дослідженнями встановлено, що собор побудований на місці більш давньої споруди ХІ сторіччя, від якої виявлено залишки нижньої частини стін та фундаменти.Відносно цих залишків, існує припущення, що то міг бути двокамерний князівський терем або ж більш давній (ніж існуючий Борисоглібський собор) храм. За час існування Борисоглібський собор неодноразово зазнав пошкоджень і перебудов, і кожного разу його архітектура набувала нових рис. На початку ХVІІ ст. під час польскої інтервенції собор було перебудовано у домініканський костел. Потім до західного фасаду прибудовано восьмигранну в плані ротонду-притвор у стилі українського бароко ХVІІ ст. Значними були перебудови ХІХ сторіччя, коли собор значно розширили на схід за рахунок нової апсиди для вівтаря.Пам?ятка зазнала значних руйнувань протягом 1941-43 рр. під час ІІ світової війни. Новим етапом життя став період після ІІ світової війни, коли в 1952-58 рр. за проектом архітектора М.В.Холостенка його відновлено у гаданому первісному вигляді. До наших днів майже не збереглися фрескові композиції, які вкривали стіни і склепіння, та портали входів у собор. Лише всередині на відкосі вікна північної стіни над порталом ледь проглядається геометричний орнамент фрески. Окрасою експозиції собору є срібні з позолотою царські врата, масою близько 56кг. Вони були виготовлені на початку ХVІІІ ст. за наказом гетьмана І.С.Мазепи, в майстерні Пилипа Якоба Дрентветта з міста Аусбурга (згідно клейма на металі врат).фрагмент царських врат Борисоглібського собору. На щастя, до нас, вони дійшли неушкодженими, а сам бароковий іконостас собору загинув. В соборі відновлена давня підлога з шиферних плит, а в підкупольному квадраті реконструйований омфалій – підлога, інкрустована різнокольоровою смальтою. В північній наві можна побачити розкопані підмурки споруди ХІ ст., що була на цьому місці до побудови собору. В ХVІІ ст. в Борисоглібському соборі були поховані видатні православні ієрархи: Лазар Баранович, св.Феодосій Углицький, Амвросій Дубневич та Феофіл Ігнатович. ХРАМ 2000-ЛІТТЯ РІЗДВА ХРИСТОВОГО. У перші дні 2001 р. в Чернігові, у мікрорайоні Масани, був освячений новий православний храм 2000-ліття Різдва Христового. Тим самим завершився найважливіший етап будівництва православного комплексу, що включає малий храм на честь ікони Божої Матері 'Живописне джерело' (освячений в квітні 1996 р.) і будівлі недільної школи (1997 р.). ЦЕРКВА СВЯТИТЕЛЯ МИКОЛИ-ЧУДОТВОРЦЯ. Будівництво церкви Святителя Миколи-Чудотворця розпочалося у 2005 році. В народі її ще називають 'афганська' церква, будівництво церкви проводилося на пожертви простих людей. Хтось приносить п'ять гривень, хтось-десять, хтось-двадцять, а то і три. За два роки свій внесок в будівництво церкви здійснили більше 30 тис. людей. До речі, кожний із них отримав свідоцтво добровільного пожертвування на будівництво церкви. Це означає, його ім'я заноситься у спеціальну книгу пам'яті. А молитва за жертводавців буде постійно виконуватися. |
|
Закрити |